Na bieżącej wystawie prezentujemy ciekawy i różnorodny zbiór ponad 380 współczesnych ekslibrisów 141 grafików z 28 krajów, który dokumentuje najciekawsze dokonania artystyczne w tej dziedzinie sztuki z okresu dwóch minionych lat (formuła Biennale).
Zbiór rycin został wyselekcjonowany przez jury, które w ocenie prac kierowało się indywidualnym podejściem artystów grafików do formy Współczesnego księgoznaku i maestrią warsztatową.
Prezentowane ryciny charakteryzuje różnorodność w zakresie podejmowanych tematów, koncepcji stylistycznych i zastosowanych technik graficznych.
Na wystawie dominują księgoznaki, które urzekają literackością obrazowania, metaforą i aluzją. Prezentują one wszystkie współczesne nurty i tendencje artystyczne, od sztuki realistycznej poprzez odniesienia do surrealizmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, sztuki konceptualnej po abstrakcję włącznie.
Jest to wystawa wielopokoleniowa i wielokulturowa. Biorą w niej udział artyści różniący się wiekiem i doświadczeniem, światopoglądem i temperamentem, od postaci najbardziej zasłużonych
w rozwój grafiki warsztatowej i użytkowej, po świetnie zapowiadające się nazwiska młodego pokolenia, jak w przypadku Renaty Kurczyńskiej, studentki V roku wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Należy odnotować, ze jest to artystyczny debiut tej utalentowanej artystki w malborskim Biennale.
Kurczyńska została wyróżniona medalem honorowym i III nagrodą finansową, a także nagrodą Prezesa Związku Polskich Artystów Plastyków. Nagrodzone miniatury wyróżnia spośród innych prezentowanych na wystawie nowotarskie podejście do formy Współczesnego ekslibrisu o zdyscyplinowanej kompozycji ograniczonej do litograficznej subtelnie lawowanej plamy, utrzymanej w wąskiej gamie czerni i szarości.
Medalami honorowymi zostało wyróżnionych 10 grafików wśród nich artyści z Niemiec, Czech, Rosji, Estonii, Włoch, a także z Polski. To artyści należący światowej czołówki mistrzów tej formy graficznej, którzy byli wielokrotnie nagradzani w malborskim konkursie, jak np. Jiri Brázda (Czechy), Konstantin Kalynovych (Ukraina) i Pietro Paolo Tarasco (Włochy). Tym razem pierwsza nagroda trafiła do rąk mało znanego w Malborku rosyjskiego artysty grafika Siergieja Parfionova. Prace tego artysty są utrzymane w konwencji stylistycznej inspirowanej sztuką ludową, o ciepłej monochromatycznej palecie barwnej.
Z pewnością prezentowany zbiór uwrażliwi widza na piękno i kunszt zamknięty w tych niewielkich dziełach, wykonanych w większości w tradycyjnych technikach graficznych o wielowiekowej tradycji jak, drzeworyt, miedzioryt, mezzotinta, akwaforta i sucha igła.
W czasach dynamicznego rozwoju druków cyfrowych i coraz powszechniej stosowanego komputera jako narzędzia w procesie twórczym, to właśnie ekslibris pozostał tą dziedziną grafiki, w której wymagane jest przestrzeganie solidnego warsztatu i reguł tradycyjnej sztuki, gdzie najbardziej ceni się perfekcję w manualnym komponowaniu i opracowaniu matrycy graficznej.
Obecna prezentacja, podobnie jak poprzednie z tego cyklu, utwierdza w przekonaniu, że ta unikatowa forma wypowiedzi artystycznej ulega nieustannym przeobrażeniom, że jest polem niekiedy zaskakujących poszukiwań i ciekawych eksperymentów, i jest chętnie podejmowana w działaniach artystycznych również młodego pokolenia artystów grafików.
Kustosz Bogumiła Omieczyńska
Kurator wystawy XXVI Biennale Ekslibrisu